Bine ai venit pe Dialoc, prima platformă online de debate din România.

Analizăm impactul fenomenului bullying și căutăm soluții împreună.

Află mai multe

Introdu adresa de mail folosită la crearea contului

Această pagină web este cofinanțată din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

+ -

Seria Testimoniale – Episodul 1: Cealalta fata a fenomenului bullying in scoli

Publicat la: 25/10/18

“Din nefericire, bullying-ul pe care profesorii/invatatorii il exercita asupra elevilor inca declanșeaza la noi in Romania doua tipuri de reactii: fie incadreaza comportamentul cadrului didactic la “masuri disciplinare” pe principiul “Ceva ai facut tu ca sa meriti admonestarea asta! Sigur n-ai fost atent sau ai fost obraznic”, fie dau nastere unui sentiment de neputinta in fata unui sistem inchis si rigid.

Mama unei fetite care urma sa inceapa clasa a cincea mi-a povestit cu frica si resemnare cum viitoarea profesoara de matematica a fiicei ei este temuta si dispretuita deopotriva: printre instrumentele ei „didactice” se numara si etichetele de tipul ”Ochelaristule! Grasule! Uratule!” asezonate cu tonuri inalte sau chiar strigate. Sesizat de mai multi parinti pe aceasta Consiliul director al școlii a raspuns ca “doamna in cauza mai are doar 2-3 ani pana la pensie si nu avem ce sa ii facem oricum”.

In fata unei astfel de realitati, cum ne putem invata copiii sa se apere? I-am ajuta sau i-am incurca daca am incerca sa-i mutam din astfel de medii? Si oare cata influenta exercita copilul interior al fiecaruia dintre noi, poate si el la randul lui victima unui bully, asupra modului in care reactionam?”

Andreea Badescu, Senior Trainer & Consultant

 

Decenii in sir, scoala a insemnata invatatura si disciplina. De multe ori, insa, aceasta “disciplina” a fost prost-inteleasa de unii profesori, care au preluat rolul de bully si au lasat cicatrici pe termen lung viitorilor adulti. De la porecle si obligat elevii sa stea in picioare toata ora, ca sa “se invete minte”, la corectii fizice si note acordate dupa propriul plac, cu totii am experimentat sau vazut astfel de situatii. De multe ori, ca martori tacuti si neputinciosi. De alte ori, programati sa credem ca “domn’ profesor” are mereu dreptate. Dupa 42 de ani de comunism, inca ducem povara lui “tine capul in jos si nu iesi in evidenta”.

Insa in Romania anului 2019, un lucru trebuie sa fie clar: nimeni nu are dreptul sa ne abuzeze copiii. In acest sens, un prim pas este adoptarea de legislatie in domeniu. Insa la fel de importanta este schimbarea mentalitatii, obiectiv pe termen lung si care trebuie sa inceapa cu fiecare dintre noi. Copilul trebuie sa stie ca nimeni, dar absolut nimeni nu are voie sa il loveasca sau sa il jigneasca. Nici pe el, nici pe colegii sai. Daca este victima sau martorul unui astfel de comportament, este bine sa stie sa spuna parintilor si sa se adreseze personalului abilitat din scoli. O atitudine de tip “nu este treaba mea” sau “toata lumea trece prin asa ceva” este gresita si poate duce la probleme pe termen lung, de la depresie si self-harm la suicid. Inca o data: familia este in centrul educatiei copilului si are cel mai important rol in dezvoltarea sa ca adult.

Pentru mai multe informatii despre bullying sau despre cum sa faceti fata acestui fenomen, ne puteti suna la 116 111 sau scrie la telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro

 

 

Asociația Telefonul Copilului este o organizație neguvernamentală, non-profit, înregistrată în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor cu nr. 2 / 2006

Telefonul Copilului | 116 111 | Disponibil 7 zile din 7, între orele 08:00 - 22:00 | apelabil GRATUIT în rețelele Telekom România, fără prefix | vorbestecunoi@telefonulcopilului.ro