Bine ai venit pe Dialoc, prima platformă online de debate din România.

Analizăm impactul fenomenului bullying și căutăm soluții împreună.

Află mai multe

Introdu adresa de mail folosită la crearea contului

Această pagină web este cofinanțată din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

+ -

Flori Stoica: ” În primii mei ani de predare în această școală, dar și acum, elevii mi se adresau cu … ”mama”

Publicat la: 27/02/19

Este profesor de chimie și cel mai probabil această știință a ajutat-o să stabilească niște conexiuni umane greu de realizat altfel decât prin alchimia sufletelor: relaționarea cu copiii din lumea tăcerii, cei cu deficiențe de auz. Și nu numai cu ei, ci și cu părinții lor, relație de multe ori nu ușor de gestionat. Cert este că Flori Stoica, căci despre ea este vorba, a reușit imposibilul: să îi califice pe elevi și să le găsească și locuri de muncă!
Flori Stoica este directorul Școlii gimnaziale speciale pentru deficienți de auz “Sfânta Maria” din București, instituție de învățământ înființată în 1919 prin Ordin Regal de către Regina Maria.

Sunteți directorul celei mai mari școli din România pentru copii cu deficiențe de auz. Este folosită tot mai des sintagma “copii cu nevoi speciale”. Nu credeți însă că toți copiii au “nevoi speciale”?

Nu suntem cea mai mare școală pentru copii deficienți de auz din România, din păcate, sau cel puțin așa cred. În acest moment școlarizăm 170 elevi deficienți de auz, cu vârste cuprinse între 3 și 22 ani . Sunt de acord cu dumneavoastră: într-adevăr toți copiii au diferite nevoi speciale: cei cu dizabilități…, dar și cei care nu sunt talentați la desen de exemplu au nevoi speciale, și cei care nu înțeleg matematica, dar sunt buni la sport, au nevoi speciale  și cei care nu au ureche muzicală, sunt afoni la muzică, au nevoi speciale chiar și geniile , sunt copiii cu nevoi speciale…
 
Care a fost cea mai grea provocare a dumneavoastră de când sunteți directorul acestei școli?
 Provocare … nu știu…. tot ce am făcut, am făcut cu drag… Poate atunci când am hotărât să înființăm un nou nivel- cel pentru profesională! Am ales domeniul și calificarea, pur și simplu că așa mi se părea mie că este bine!!! Abia în noiembrie, am realizat că această hotărâre a fost bună. În momentul în care am fost cu elevii clasei a XIIa în Portugalia, pentru efectuarea a 2 săptămâni de stagii de practică în calificarea de tipăritor ofset… La una din companiile unde ne-au primit pentru practică, tutorele nostru de practică încerca să le explice elevilor noștri ce au de făcut… aceștia i-au spus să stea liniștită că ei  știu ce au de făcut… și au început… au terminat de realizat sarcina într-un timp mult mai scurt decât  trebuia… Deși eu  identific operatorii economici unde urmează ca elevii noștri să facă instruirea practică, și bineînțeles că vizitez compania, recunosc că nu am fost niciodată cu elevii noștri la practică. Ei merg acolo însoțiți de maiștrii instructori și eventual de un translator de limbaj mimico-gestual… Am fost foarte uimită când am văzut cât de frumos lucrează și  ce abilități și cunoștințe în domeniul tehnicilor poligrafice au acumulat. În acest an elevii clasei a XIIa, din școală noastră, vor susține pentru prima oară, examenul de competențe profesionale.
Cred  că aceasta a fost cea mai mare provocare pentru mine… Acum realizez că am ales bine. Elevii noștri vor absolvi cei 4 ani de nivel profesional și vor fi calificați pentru meseria de tipăritor ofset!
Cât de important este rolul dascălului în formarea viitorului adult?
Rolul dascălului este foarte important, în aceeași măsură cu rolul părintelui, spun eu. În condițiile actuale, școala nu poate face aproape nimic fără ajutorul părinților.
Dascălul este un exemplu pentru elevi. Prin felul acestuia de a se purta cu ei, le poate schimba, sau poate acționa asupra caracterului acestora. Dacă știi cum să iei une elev, cu blândețe, sau poate uneori cu asprime… dar să știi când poți obține rezultate minunate. Poți să stimulezi un elev, care astăzi nu a învățat, fără să îi pui notă proastă, ci doar să îl lași și să îl rogi să se pregătească pentru data viitoare mai bine pentru că va fi ascultat… Sau poți să îi spui  altuia, că , dacă va învața foarte bine la disciplina/discipline … va participa la  diferite activități extracurriculare… va merge într-un proiect , într-o țară străină…Îi poți implica într-o echipa de lucru mixtă, împreună elevi mai buni sau  mai puțin buni la disciplina X,  astfel încât la nivelul echipei să obțină rezultate deosebite … așa crește stima de sine și încrederea în propriile puteri și îi poți face pe elevi să îndrăgească disciplina pe care o predai …
Vă confruntați cu fenomenul “bullying” ?
În școala noastră ne confruntăm mai puțin cu acest fenomen, poate și pentru că noi suntem ca o familie… atunci când apar probleme, discutăm, comunicăm și încercăm să rezolvăm. Da, și la noi au fost așa  numite cazuri de bullying…  acestea au apărut atunci când elevii au crescut … și să zicem că … elevii de la clasele mai mari, poate se mai foloseau de elevii mai mici pentru a obține anumite favoruri… dar încă o dată, nu pot să spun că în școala noastră se manifestă acest fenomen … nu au existat manifestări de violență …
Unde credeți că își are rădăcinile?
Cred că fenomenul de bullying își are rădăcinile din familie, copiii fac ceea ce văd acasă…  sau pornește de la anumite nevoi pe care copilul/tânărul le are la un moment dat și nu și le poate satisface … și de asemenea influența mass media are, din păcate o foarte mare vină  …
Este necesară reglementarea lui?
Atunci când acesta se manifestă, într-adevăr este nevoie de reglementarea acestuia, este nevoie de măsuri, legislație pentru a lupta împotriva acestuia, sau pentru reducerea sa…
Sunteți mamă și profesor. Care rol dintre cele două este mai important și de ce?
Da…  Normal, rolul de mamă este cel mai important. ”Mama, mama doar mama, găsește alinare … atunci când ceva te doare…”
 Cam la fel de important este, însă și rolul de profesor… În primii mei ani de predare în această școală, dar și acum , elevii mi se adresau cu … ”mama”, noi eram pentru copiii noștri cea de a doua mama … mama de la școală, pentru că ei stau în internat. Cred că elevii noștri stau mai mult cu noi, “mama” de la școală. Și mama și profesorul au un rol aproape la fel de important: ambele educa, învață, ceartă poate, încurajează, iubesc, dăruiesc….

 

Asociația Telefonul Copilului este o organizație neguvernamentală, non-profit, înregistrată în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor cu nr. 2 / 2006

Telefonul Copilului | 116 111 | Disponibil 7 zile din 7, între orele 08:00 - 22:00 | apelabil GRATUIT în rețelele Telekom România, fără prefix | vorbestecunoi@telefonulcopilului.ro