Această pagină web este cofinanțată din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Publicat la: 25/03/19
“BILANŢ 2018: Creştere dramatică a numărului de cazuri de abuz de tip bullying în rândul copiilor
* Creştere de 42,62% a numărului de cazuri de abuz de tip bullying raportate la Asociaţia Telefonul Copilului în anul 2018, cu 2.212 mai multe cazuri comparativ cu anul 2017;
* 79,78% dintre copii au avut ca agresori ambii părinţi, unul dintre părinţi sau concubinul/concubina unuia dintre părinţi;
* 101.340 apeluri înregistrate la numărul gratuit 116 111 în anul 2018;
* 116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului, cu susţinerea Telekom Romania;
* 116 111 este un număr gratuit pus la dispoziţie de Telekom Romania.
Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat în anul 2018 o creştere de 42,62% a numărului de cazuri de abuz de tip bullying raportate, cu 2.212 mai multe sesizări comparativ cu anul 2017. Formele abuzului de tip bullying sesizate au fost:
* insulte, jigniri, porecle, sarcasm (53,07%);
* loviri, îmbrânciri (28,07%);
* intimidare, denigrare, insulte cu privire la relaţii şi statutul social (18,86%).
77,22% dintre aceste cazuri au avut loc în şcoală/grădiniţă, iar 22,78% în spaţiul public.
Numărul total de apeluri înregistrate la numărul 116 111, linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului, cu susţinerea Telekom Romania, a fost în anul 2018 de 101.340.
Dintre copiii care au beneficiat de serviciile oferite de Asociaţia Telefonul Copilului prin intermediul numărului gratuit 116 111 pus la dispoziţie de Telekom Romania, 95,49% au afirmat că persoanele semnificative cu care discută despre problemele personale sunt din afara familiei, în timp ce doar 4.51% au afirmat că aceste persoane semnificative sunt din familie (părinţi, rude, fraţi, surori).
Cele mai multe dintre cazurile care au necesitat consiliere de lungă durată din partea specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului se referă la consilierea psihologică şi juridică, respectiv 7.352 de cazuri.
“Aproximativ 75% dintre situaţiile care ne-au fost semnalate şi care au necesitat consiliere de lungă durată au făcut referire la probleme emoţionale, de dezvoltare sau de comportament ale copiilor, prezentând risc crescut asupra sănătăţii mintale. Este o statistică îngrijorătoare şi arată încă o dată că efectele abuzului fizic sau emoţional sunt dramatice şi se manifestă pe termen lung. Este alarmant, de asemenea, că mai puţin de 5% dintre copiii care ne-au apelat au discutat în familie despre problemele lor. Mulţumim Telekom Romania pentru susţinerea oferită în a ne asigura că dreptul fiecărui copil de a fi ascultat este îndeplinit zi de zi, de aproape două decenii, la Telefonul Copilului”, a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului.
Formele de abuz sesizate Asociaţiei Telefonul Copilului în anul 2018 au fost:
* 39,42% situaţii de molestare fizică şi violenţă în familie;
* 29,07% situaţii de abuz emoţional;
* 19,61% situaţii de neglijare;
* 11.90% alte situaţii de abuz (exploatare prin muncă, cerşetorie, abuz sexual, trafic de minori, privare de libertate).
Mediul de provenienţă al victimelor abuzului raportat a fost cu preponderenţă rural (56,52%), urmat de urban (29,96%), iar în 13,52% dintre situaţii apelanţii nu au dorit să ofere informaţii despre acest aspect. Principalele regiuni din care provin: Regiunea Sud – Muntenia (24,21%), urmată de Regiunea Nord – Est (13,93%), Regiunea Sud – Est (13,12%) şi Regiunea Bucureşti – Ilfov (11,97%). Dintre apelanţi, 16,70% au păstrat confidenţialitatea în privinţa regiunii în care locuiesc.
“De cele mai multe ori în jurul abuzurilor se instaurează o cultură a tăcerii pentru că victimele nu au curajul să vorbească despre situaţiile cu care se confruntă. Negarea sau refuzul de a solicita sprijin specializat nu înseamnă că aceste cazuri nu există. Informarea corespunzătoare şi conştientizarea riscurilor la care se supun aceste persoane sunt primii paşi ce trebuie făcuţi pentru combaterea comportamentelor abuzive. Suntem alături de Asociaţia Telefonul Copilului în demersurile de sprijinire a victimelor, care au la dispoziţie două instrumente gratuite, numărul 116 111 şi aplicaţia HappyGraff, prin care pot solicita consiliere sau se pot informa despre drepturile pe care le au pentru a se proteja”, a declarat Ionela Păunică, Director Executiv Fundaţia Telekom Romania şi Expert PR Telekom Romania.
Profilul victimelor abuzului
Victimele abuzului şi violenţei au fost în proporţie de 51.86% băieţi şi 48.14% fete.
* 62,48% dintre copiii supuşi abuzului au provenit din familii nucleare;
* 35,51% din familii monoparentale, familii extinse şi familii adoptatoare;
* 2,01% din centrul de plasament.
Agresorii copiilor au fost:
* 79,78% ambii părinţi, unul dintre părinţi sau concubinul/concubina unuia dintre părinţi;
* 17,17% alţi adulţi (persoane necunoscute copilului abuzat, rude, asistenţi maternali, cadre didactice);
* 3,05% un alt copil.
Consilierea psihologică
70,1% dintre copiii care au solicitat consiliere psihologică au fost pre-adolescenţi şi adolescenţi, iar nevoile de consiliere indicate au fost:
* 29,47% probleme sentimentale sau legate de aspectul fizic, identitate, temeri sau probleme legate de relaţionare;
* 27,91% îmbunătăţirea relaţiei cu părinţii;
* 22,14% nevoia de comunicare cu ceilalţi (părinţi, alţi copii, rude) pe aspecte de interes conform vârstei;
* 20,48% probleme comportamentale (consum de alcool, stupefiante sau tutun, discriminare privind probleme medicale, auto-mutilare, gânduri/tentative suicidare).
Consilierea juridică
Apelanţii care au solicitat consiliere juridică au fost părinţi (93,24%) şi copii cu vârste cuprinse între 13 şi 18 ani (6,76%). 53,62% dintre apelanţi au provenit din mediul rural, 34,30% din mediul urban, în timp ce 12,08% au dorit să păstreze confidenţialitatea privind această informaţie.
Părinţii au exprimat nevoia de consiliere juridică cu privire la:
* probleme legate de familie (încredinţarea minorilor, recunoaşterea paternităţii, menţinerea legăturilor personale cu copilul pentru părintele care nu a obţinut încredinţarea, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea) în proporţie de 42,51%;
* solicitări privind obţinerea ordinului de protecţie / de restricţie în 25,97% dintre cazuri;
* solicitări privind drepturile copilului în 23,55% dintre cazuri;
* 7,97% au fost solicitări privind drepturi legate de alocaţii/indemnizaţii pentru copil.
Copiii au exprimat nevoia de consiliere juridică cu privire la:
* consecinţe în urma divorţului părinţilor sau modul în care va fi afectată relaţia copiilor cu aceştia;
* măsuri de combatere a violenţei în familie, precum ordinul de protecţie şi ordinul de restricţie;
* consecinţe, din punct de vedere legal, în urma părăsirii domiciliului pentru a locui cu alte persoane cu care au relaţii sentimentale.
La nivelul tuturor apelurilor înregistrate, mediul de provenienţă a fost: urban (35,87%), urmat de rural (33,62%), iar în 30,51% dintre situaţii, apelanţii nu au dorit să ofere detalii. Cea mai raportată regiune a fost Regiunea Sud – Est (17,23%), urmată de Regiunea Sud – Muntenia (13,51%), Regiunea Bucureşti – Ilfov (10,64%), Regiunea Nord – Est (10,55%), Regiunea Sud – Vest Oltenia (5,52%), Regiunea Centru (5,11%), Regiunea Vest (3,82%) şi Regiunea Nord – Vest (1,96%). În 31,66% dintre situaţii, apelanţii au păstrat confidenţialitatea privind regiunea de provenienţă.
*
Despre Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 17 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional.
7 zile din 7, de luni până vineri între orele 08.00-20.00 şi sâmbătă-duminică între orele 10.00-14.00 Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2018, un număr total de 2.450.888 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 82.684 cazuri care au necesitat consiliere de lungă durată şi / sau intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania şi Telekom Romania Mobile Communications.
Pentru informaţii detaliate legate de Asociaţia Telefonul Copilului şi activitatea acesteia, vă rugăm să ne contactaţi la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau să accesaţi website-ul organizaţiei noastre www.telefonulcopilului.ro
Despre Telekom Romania
Telekom Romania este un brand dinamic, care oferă servicii de telecomunicaţii fixe şi mobile complete, inovatoare, personalizate pentru o comunitate vastă de clienţi, cu aproximativ 10 milioane de contracte de servicii.
Soluţiile noastre deschid o lume infinită de oportunităţi de a împărtăşi cele mai frumoase şi emoţionante experienţe cu familia, prietenii, colegii şi cu cei din jurul nostru. Misiunea noastră este să îmbogăţim vieţile oamenilor, oferindu-le acestora servicii integrate fixe şi mobile, tehnologii de ultimă generaţie 4G, fibră optică, precum şi Internet TV, care aduce utilizatorilor o nouă experienţă de divertisment, cu acces la conţinut exclusiv şi de calitate, pe toate ecranele, şi funcţionalităţi interactive avansate. Telekom Romania este partenerul de încredere al companiilor, pentru care oferim soluţii complete de comunicaţii şi IT&C. Reţeaua noastră conectează oameni, maşini şi conţinut, pentru un viitor mai bun, mai sigur şi mai simplu.
Telekom Romania este prezentă pe piaţa românească din 2014, după rebranding-ul comun al Romtelecom şi COSMOTE România. Telekom aparţine Deutsche Telekom, una dintre companiile lider global de telecomunicaţii integrate.”
https://www.agerpres.ro/comunicate/2019/02/21/comunicat-de-presa-asociatia-telefonul-copilului–262039