Această pagină web este cofinanțată din Fondul Social European prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Publicat la: 25/03/19
“Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sector 6, împreună cu Asociaţia Sprijinirea Integrării Sociale (ASIS), au lansat un proiect destinat prevenirii fenomenului de bullying în şcolile de pe raza sectorului.
„În fiecare zi, mii de copii se tem să meargă la şcoală. Fenomenul bullying afectează atât victimele directe, cât şi părinţii, profesorii sau, uneori, chiar agresorii”, arată Surcel Cătălina, director executiv Asociaţia ,,Telefonul copilului”. Legea Educaţiei interzice hărţuirea în şcoli. Este ilegală orice formă de abuz, fizic sau psihologic între elevi. „Am participat activ la acel grup de lucru şi aşteptăm ca legea să fie promulgată”, explică Surcel.
Ce este bullying-ul şi ce efecte are Bullying-ul desemnează ,,comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire şi are loc atunci când un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoştinţe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/familial). Uneori aceste tachinari se transformă în îmbrănceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice. Îi auzim de foarte multe ori pe copiii din jurul nostru spunând lucruri mai puţin frumoase la adresa altor copii sau folosind apelative de genul: grasule/graso, aragaz cu patru ochi etc. Ceea ce poate nu ne dăm seama este în ce măsură aceste cuvinte dor sau măsura în care aceste cuvinte afectează copilul şi percepţia sa despre sine şi despre ceilalţi, exemplifică Surcel. Psihologii spun că proiectul derulat de către autorităţile din sectorul 6 este o iniţiativă bună. „Cadrele didactice trebuie să ia în serios fiecare declaraţie a elevilor agresaţi, să nu diminueze incidentul, spunându-le că sunt pârâcioşi sau că nu a fost aşa grav ce li s-a întâmplat, pentru că asta îi va face să nu mai spună despre ce păţesc şi îşi vor pierde încrederea în ei. Pe termen lung, efectele bullying-ului sunt foarte grave. Este important ca elevii să fie ascultaţi şi crezuţi. Cei care hărţuiesc trebuie mustraţi verbal şi să discute cu psihologul şcolii pentru a vedea de unde apare dorinţa de a teroriza alţi colegi, iar la fel de vital este să se vorbească cu părinţii”, recomandă Andreea Talmazan, psiholog, psihoterapeut. Ce îşi propune proiectul În urma discuţiilor cu şcolile din sector, cu reprezentanţi ai inspectoratului şcolar şi ai poliţiei, am constatat că fenomenul de “bullying” ia amploare şi am decis să punem în practică un proiect care să ofere suport părinţilor, copiilor şi cadrelor didactice afectate de violenţa fizică şi verbală în şcoală. Aşa a apărut proiectul “Sprijin, Siguranţă, Stimă”, în colaborare cu Asociaţia pentru Sprijinirea Integrării Sociale şi cu participarea reprezentanţilor Agenţiei Naţionale Antidrog şi ai Poliţiei Capitalei. Specialiştii DGASPC Sector 6 şi ASIS au selectat 4 şcoli din Sectorul 6, în cadrul cărora fenomenul de bullying este mai pronunţat şi au decis să organizeze întâlniri atât cu elevii şcolilor, cât şi cu părinţii şi profesorii acestora. „Pornim de la principiul stabilirii unei relaţii între specialist şi copiii din clasele 5-8, bazată pe încredere şi respect. Ne dorim să stimulăm accesarea inteligenţei emoţionale şi să facilităm dezvoltarea unor relaţii în grupul şcolar care să prevină fenomenul de ”bullying”, să încurajăm participarea activă a martorilor la conflict şi a altor resurse umane capabile să oprească şi să prevină agresiunile. Întâlnirile conţin informaţii si exercitii necesare dezvoltarii unor deprinderi de comunicare asertivă şi de identificare a propriilor emoţii (precum si de exprimare a lor)” arată Mihaela Drăgoi, şef birou comunicare DGASPC sector 6. Se vor organiza 6 întâlniri săptămânale cu elevii, precum şi două întâlniri (la începutul şi la sfârşitul proiectului) cu părinţii şi profesorii. Pe langa importanţa acordată şcolii, locul unde au loc cele mai multe fapte de bullying raportate, o importanţă aparte o acordăm părinţilor, dorind să oferim informaţii legate de beneficiile unei relaţii pozitive, de încredere şi susţinere reciprocă, o relaţie care să încurajeze dialogul şi intervenţia timpurie în situaţii de risc (social sau psihic). Vor fi abordate teme precum: dezvoltarea competenţelor social-emoţionale, soluţii pentru gestionarea conflictelor, controlul furiei, comportamente de intimidare, agresivitate, furie, adicţii. De asemenea, parintii vor fi informati cu privire la serviciile existente in sector (oferite de institutiile statului, dar si de parteneri sociali – ONG-uri). Un alt scop al proiectului este identificare nevoilor parintilor si copiilor la aceasta varsta. Un număr de peste 350 de copii vor fi implicaţi în acest proiect. Proiectul va fi derulat în cadrul a patru şcoli de pe raza Sectorului 6, acolo unde fenomenul bullying a fost cel mai des semnalat. Întâlnirile urmăresc abilitarea părinţilor să identifice situaţiile de bullying prin care trec copiii lor şi să aducă aceste cazuri în atenţia autorităţilor, precum şi conştientizarea de către părinţii şi copiii implicaţi în derularea proiectului a riscurilor consumului de alcool, tutun sau droguri.”
https://adevarul.ro/news/societate/politia-protectia-copilului-fac-front-comun-bullying-ului-vizate-scolile-sectorul-6-1_5c52f3f5df52022f7535207b/index.html